Το Άργος είναι μια από τις αρχαιότερες πόλεις της
Ελλάδας και αποτελεί ένα απέραντο διαχρονικό «μουσείο» με
πολυάριθμα και μοναδικά ευρήματα, που τοποθετούνται σε κάθε ιστορική περίοδο.
Στηριγμένοι στην ανεξάντλητη και συναρπαστική αργολική μυθολογία και ιστορία
ο Όμηρος, οι τραγικοί ποιητές μας, Αισχύλος, Σοφοκλής και Ευριπίδης, ο Ησίοδος, ο Πίνδαρος και
άλλοι αρχαίοι συγγραφείς δημιούργησαν αθάνατα και ανυπέρβλητα λογοτεχνικά έργα.
Λίγες ελληνικές πόλεις αξιώθηκαν με τόσους επαίνους από τα αρχαία χρόνια, ακόμη
και από τους θεούς.
Ο μεγάλος λυρικός ποιητής Πίνδαρος σε
μια ωδή του επικαλείται τις χάριτες να υμνήσουν την πόλη του Δαναού και των θυγατέρων του, τη θεϊκή
κατοικία της Ήρας, γιατί κοσμείται από αμέτρητη δόξα και
θαυμαστά έργα:
«Υμνήστε, Χάριτες, του Δαναού την πόλη και τις
πενήντα λαμπρόθρονες τις κόρες του. Υμνήστε το Άργος, όπου η Ήρα έχει το λαμπρό
της δώμα, αντάξιο της θείας καταγωγής της. Από δόξα άφθαρτη το Άργος
απαστράπτει χάρη στα επιτεύγματα των τολμηρότατων τέκνων του».
Το Άργος κατέχει κορυφαία θέση ανάμεσα
στις πόλεις, που κατά την αρχαιότητα πρωταγωνίστησαν στην πορεία του ελληνικού
έθνους. Ο Ηρόδοτος μας
πληροφορεί ότι στην εποχή του το Άργος υπερείχε όλων των πόλεων σε ολόκληρο το
χώρο, που σήμερα ονομάζεται Ελλάδα. Κατά τον Παυσανία «οι
Αργείοι είναι εκείνοι από τους Έλληνες, που αμφισβητούν πιο πολύ απ’ όλους
στους Αθηναίους την αρχαιότητα και τα δώρα που λένε ότι έχουν από τους θεούς».
Ξεχωριστή θέση όμως κατέχει
το Άργος στον Όμηρο και στους αρχαίους τραγικούς ποιητές. Ο Όμηρος αποδίδει το όνομα Άργος στην πόλη του Ίναχου στην
Αργολίδα, έδρα του Διομήδη (Β 559), στην αργολική πεδιάδα (Β 287), σε ολόκληρη
την Πελοπόννησο (Α 30), στην κεντρική θεσσαλική πεδιάδα, επικράτεια του Αχιλλέα
(Β 681) και γενικά σε ολόκληρο τον ελλαδικό χώρο (Ζ 456).
Το όνομα του Άργους στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια του Ομήρου έχει
υποκαταστήσει ολόκληρη την Ελλάδα και τα ονόματα Αργείος και Δαναός είναι συνώνυμα
με το εθνικό όνομα Έλληνας, γεγονός
που υποδεικνύει ότι στους χρόνους αυτούς το Άργος ήταν η καρδιά του ελλαδικού
κόσμου. Το σύνολο εκείνων που εκστράτευσαν στην Τροία ο Όμηρος το αποκαλεί
Αχαιούς και Δαναούς και Αργείους, εφόσον το Άργος υπό τον Αγαμέμνονα είχε την γενική αρχηγία της τρωικής
εκστρατείας. Ακόμα και η σπαρτιάτισσα ωραία Ελένη αποκαλείται Αργεία. Ίσως
διότι όλοι οι βασιλικοί οίκοι της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένων και των οίκων
των Μακεδόνων, προέρχονταν από το Άργος.
Στον περίφημο «Κατάλογο νεών» στη
Β ραψωδία της Ιλιάδας,
όπου ο Όμηρος απαριθμεί τα πλοία με τους στρατιώτες, που εκστράτευσαν εναντίον
της Τροίας, σημαντική θέση κατέχει το Άργος, το οποίο με στρατό και από τις
γειτονικές πόλεις και με αρχηγό το βασιλιά του Διομήδη συμμετείχε
και διακρίθηκε στον Τρωικό Πόλεμο:
«Της πυργόστηθης Τίρυνθας και τ’ Άργους τους λεβέντες
κι όσους μες στη βαθύκολπη Ασίνη κι Ερμιόνη
και στην Τροιζήνα κάθονταν, και όσοι στην Ηιόνα
και στην αμπελοφύτευτη Επίδαυρο μα κι όσους
στην Αίγινα και Μάσητα των Αχαιών λεβέντες
τρεις τους οδηγούν, ο γέρος Διομήδης και το τέκνο
του Καπανέα του τρανού, ο Σθένελος, και τρίτος
του Μηκιστέα το παιδί, ο Ευρύαλος, το εγγόνι
του Ταλαού, κι όλων αυτών ο Διομήδης πρώτος
κι είχαν μαζί τους μελανά ογδόντα πλοία φέρει».
Υπάρχει μάλιστα και παράδοση ότι ο Όμηρος ήρθε κάποτε στο Άργος, για να τιμήσει τα
κατορθώματα των Αργείων Ηρώων, που τον ενέπνευσαν στα έπη του. Οι Αργείοι
άρχοντες μάλιστα τόσο ενθουσιάστηκαν, που τον τίμησαν με πλούσια και ακριβά
δώρα, αποφάσισαν ομόφωνα να τελούν θυσίες προς τιμήν του και του έστησαν
ανδριάντα, όπου τοποθέτησαν χάλκινη εικόνα του, κάτω από την οποία χάραξαν την
επιγραφή:
«Εδώ βρίσκεται ο θεϊκός Όμηρος, ο οποίος την
πολυφημισμένη Ελλάδα, όλη με γλαφυρή σοφία εκόσμησε. Ιδιαίτερα δε τους
Αργείους, που την θεόκτιστη Τροία γκρέμισαν ως τιμωρία για την καλλίκομη Ελένη,
για χάρη του ο μεγάλος μας δήμος του έστησε αυτόν τον ανδριάντα και με τιμές
αθανάτων τον περιβάλλει».
Ο Όμηρος συγκαταλέγει το Άργος ανάμεσα στις τρεις πιο
αγαπημένες πόλεις της θεάς Ήρας: «Τρεις είναι οι πιο αγαπητές πόλεις για μένα,
το Άργος, η Σπάρτη και η πλατύδρομες Μυκήνες». Επίσης το Άργος περιλαμβάνεται
ανάμεσα στις επτά πόλεις που φιλονικούσαν για το ποια είναι γενέτειρα του
Ομήρου: «Επτά πόλεις φιλονικούν για την καταγωγή του σοφού Όμηρου, η Σμύρνη, η
Χίος, ο Κολοφών, η Ιθάκη, η Πύλος, το Άργος και η Αθήνα». Τα εφάμιλλα της
Ιλιάδας χαμένα έπη Θηβαΐς
και Επίγονοι κάνουν μνεία
για το κλέος του αρχαίου Άργους. Η Θηβαΐς, αρχαίο ελληνικό έπος άγνωστου συγγραφέα, που
αφηγείται την ιστορία του πολέμου μεταξύ των αδελφών Ετεοκλή και Πολυνείκη,
αρχίζει με τη φράση «Άργος άειδε, θεά, πολυδίψιον, ένθεν άνακτες κίνησαν…» και
εννοεί τον πόλεμο κατά της Θήβας.
Το όνομα Άργος ως ουσιαστικό ή ως επίθετο (αργείος, αργεία)
αναφέρεται σε 15 από τις 24 ραψωδίες της Οδύσσειας του Ομήρου και στις 23 από
τις 24 ραψωδίες της Ιλιάδας. Συνολικά και στα δύο έπη του Ομήρου αναφέρεται 232
φορές, 45 φορές στην Οδύσσεια και 187 φορές στην Ιλιάδα. Οι αναφορές αυτές
καταγράφονται στο πρωτότυπο κείμενο της Ιλιάδας και της Οδύσσειας. Στις
διάφορες έμμετρες μεταφράσεις των δύο ομηρικών επών είναι πολύ περισσότερες,
αφού οι μεταφραστές πολλές φορές, αν οι ανάγκες του μέτρου τους εξυπηρετούν,
χρησιμοποιούν το επίθετο Αργείοι για να αποδώσουν και το Αχαιοί ή Δαναοί του
πρωτότυπου, που χρησιμοποιεί, όπως είπαμε, ο Όμηρος για όλους τους Έλληνες, που
πολιόρκησαν την Τροία.
Συγκεκριμένα, από 1 φορά αναφέρεται στις ραψωδίες β,
κ, μ, ρ, τ, φ και ψ της Οδύσσειας και στις ραψωδίες Σ, Φ, Ψ της Ιλιάδας. Από 2
φορές αναφέρεται στις ραψωδίες θ και σ της Οδύσσειας. Από 3 φορές στις ραψωδίες
α και ω της Οδύσσειας και στην Α της Ιλιάδας. Στη ραψωδία λ της Οδύσσειας
αναφέρεται 4 φορές. Από 5 φορές αναφέρεται στη ραψωδία ο της Οδύσσειας και στη
ραψωδία Ω της Ιλιάδας. Από 6 φορές στη γ της Οδύσσειας και στις Γ, Η και Π της
Ιλιάδας. Από 7 φορές στις ραψωδίες Ε και Ζ της Ιλιάδας. Από 8 φορές στις
ραψωδίες Θ, Λ, Ρ και Τ της Ιλιάδας. Στη ραψωδία Ξ της Ιλιάδας το Άργος και Αργείος
αναφέρεται 9 φορές και στη ραψωδία Μ 10 φορές. Από 11 φορές αναφέρεται στις
ραψωδίες Δ, Κ και Ν της Ιλιάδας, 12 φορές στη ραψωδία δ της Οδύσσειας, από 13
φορές στις ραψωδίες Ι και Ο της Ιλιάδας, 15 φορές στο Β της Ιλιάδας και 17
φορές στο Ψ της Ιλιάδας.
Ο πιο συχνός χαρακτηρισμός του Άργους στα ομηρικά έπη
γίνεται με το επίθετο «αλογοτρόφο» [Ἄργεος ἱπποβότοιο]. Είναι
δηλαδή η πόλη που τρέφει άλογα. Συνολικά 10 φορές αποδίδεται στο Άργος ο
χαρακτηρισμός αυτός, 4 φορές στην Οδύσσεια και 6 φορές στην Ιλιάδα.
Η φράση «ντροπή αργείτες» [αἰδὼς Ἀργεῖοι]
χρησιμοποιείται 4 φορές στην Ιλιάδα με στόχο να προκαλέσει το φιλότιμο όλων των
συγκεντρωμένων στρατιωτών σε κάθε περίπτωση, και όχι μόνο των Αργείων, και να
τους παρακινήσει να μην υποχωρούν στους αντιπάλους τους, αλλά να συνεχίσουν με
περισσότερη αποφασιστικότητα τον αγώνα τους.
Συχνότατη είναι η χρήση του επιθέτου «αργείος»
και στην Οδύσσεια και στην Ιλιάδα, που συνοδεύει πολλά ουσιαστικά (αργίτικα
πλοία, αργίτικη πολιτεία, αργίτικος στρατός, αργίτικος λαός, αργίτικα λημέρια,
αργίτικη χώρα, αργίτικα ξεφτέρια, αργίτικα χέρια, αργίτικο ασκέρι, αργίτικα
καλύβια, αργίτικα φουσάτα, αργίτικα άλογα κ.ά.) και αναφέρεται φυσικά σε όλο το
στράτευμα, που πολιορκούσε την Τροία.
Αργίτισσα όμως χαρακτηρίζεται και η Ελένη, η πέτρα του σκανδάλου, που προκάλεσε, σύμφωνα με
το μύθο, τον τρωικό πόλεμο. Συνολικά 12 φορές, 4 στην Οδύσσεια και 8 στην
Ιλιάδα συνοδεύει την Ελένη το επίθετο «αργεία», που σημαίνει Ελληνίδα, αφού
είναι γνωστό ότι η Ελένη ήταν γυναίκα του σπαρτιάτη Μενέλαου. Το επίθετο
αργίτισσα όμως αποδίδεται 2 φορές στην Ιλιάδα και στη θεά Ήρα, που ήταν
προστάτιδα του Άργους και σταθερός συμπαραστάτης των Ελλήνων στην Τροία μαζί με
τη θεά Αθηνά.
Μία φορά, τέλος, στο Άργος αποδίδεται το επίθετο «Πολυδίψιον»,
συνηθισμένο και από άλλους αρχαίους συγγραφείς, επειδή το Άργος αντιμετώπιζε
συχνά πρόβλημα λειψυδρίας σε περιόδους ξηρασίας.
Είναι προφανές ότι όσα αποδίδονται στο Άργος και στους
αργείους από τον Όμηρο, δεν αφορούν τη συγκεκριμένη πόλη και τους ανθρώπους
της. Αφορούν όλους όσους εκστράτευσαν εναντίον της Τροίας από κάθε πόλη του
ελλαδικού χώρου, που καλύπτεται από τα επίθετα Αργείοι, Αχαιοί και Δαναοί, αφού
οι όροι Ελλάδα και Έλληνες είναι μεταγενέστεροι του Ομήρου. Με το όνομα των
Αργείων, Αχαιών και Δαναών δηλώνεται η δράση και ο πολιτισμός των ανθρώπων, που
με την πρωτοβουλία και την αρχηγία του βασιλιά των Μυκηνών Αγαμέμνονα έφτασαν
στην Τροία και πολέμησαν με τους ντόπιους.
Η σπουδαιότητα όμως του
πολιτισμού του Άργους φαίνεται και από τους τραγικούς ποιητές, πολλές τραγωδίες
των οποίων αναφέρονται στο Άργος. Συγκεκριμένα οι μισές περίπου από τις
συνολικά 33 τραγωδίες των τριών μεγάλων τραγικών ποιητών της κλασικής εποχής,
Αισχύλου, Σοφοκλή και Ευριπίδη, έχουν θέματα και πρωταγωνιστές, που σχετίζονται
με την πόλη του Άργους, το όνομα της οποίας αναφέρεται συχνά στους στίχους τους
και ακούγεται κάθε φορά που παίζεται μια τραγωδία σε θέατρο της Ελλάδας ή του
εξωτερικού.
Ειδικότερα, τα θέματα των πέντε από τις επτά σωζόμενες
τραγωδίες του Αισχύλου σχετίζονται
με το Άργος. Οι Ικέτιδες του Αισχύλου δεν είναι άλλες από τις
Δαναΐδες, τις 50 κόρες του Δαναού, που έφυγαν μαζί με τον πατέρα τους από την
Αίγυπτο και ζήτησαν καταφύγιο στο Άργος, την πατρίδα των προγόνων τους, για να
αποφύγουν το γάμο με τα εξαδέλφια τους, τους 50 γιους του Αιγύπτου. Ο βασιλιάς
του Άργους καταφεύγει στην κρίση του Δήμου, που αποφαίνεται υπέρ της παροχής
ασύλου στις 50 ικέτιδες. Ο Αιγύπτιος απεσταλμένος, που έρχεται να τις πάρει,
δεν κατορθώνει να τις αποσπάσει από τους βωμούς, όπου έχουν καταφύγει.
Στους Επτά επί Θήβας ο Πολυνείκης, που εκστρατεύσει
εναντίον του αδελφού του Ετεοκλή, όταν εκείνος αρνείται να του παραχωρήσει την
εξουσία της Θήβας, οργάνωσε στρατό από το Άργος με τη βοήθεια του Άδραστου,
βασιλιά του Άργους, την κόρη του οποίου είχε παντρευτεί κατά τη διάρκεια της
παραμονής του στο Άργος.
Το θέμα της τριλογίας Ορέστεια του Αισχύλου έχει άμεση
σχέση με το Άργος. Στην πρώτη τραγωδία της τριλογίας Αγαμέμνων περιγράφεται
η επάνοδος στο Άργος από την τρωική εκστρατεία του Αγαμέμνονα με πολλά λάφυρα
και την αιχμάλωτη Κασσάνδρα. Στη δεύτερη τραγωδία Χοηφόροι ο Ορέστης συνοδευόμενος από τον πιστό του φίλο
Πυλάδη επιστρέφει στην ιδιαίτερη πατρίδα του, το Άργος, για να θρηνήσει στον
τάφο του πατέρα του. Και στην τρίτη τραγωδία Ευμενίδες ο Ορέστης ευχαριστεί την Αθήνα
και τον Απόλλωνα και ορκίζεται αιώνια συμμαχία της πατρίδας του, του Άργους, με
την Αθήνα.
Και ο Σοφοκλής έγραψε
δύο τραγωδίες με θέματα σχετικά με το Άργος. Στην Αντιγόνη η Αντιγόνη αποφασίζει να παραβεί
τη διαταγή του Κρέοντα και να θάψει τον αδελφό της Πολυνείκη, που πήγε στο
Άργος, πήρε τους Αργείους συμμάχους του και επιτέθηκε εναντίον της Θήβας.
Στην Ηλέκτρα,
η ομώνυμη ηρωίδα ζει στο Άργος θρηνώντας τον πατέρα της Αγαμέμνονα και
κατηγορώντας ανοιχτά τη μητέρα της Κλυταιμνήστρα και τον άντρα της Αίγισθο για
τη δολοφονία του. Η αδελφή της, η Χρυσόθεμις, συμμερίζεται τη στενοχώρια της
Ηλέκτρας και εύχεται και αυτή να επιστρέψει ο αδελφός τους Ορέστης και να
εκδικηθεί το θάνατο του πατέρα του.
Αλλά και οι μισές περίπου από τις σωζόμενες τραγωδίες
του Ευριπίδη έχουν θέματα που σχετίζονται με
το Άργος. Η Ιφιγένεια εν Ταύροις ξεκινάει
με το κακό όνειρο, που είδε τη νύχτα η Ιφιγένεια, ότι πέθανε στο Άργος ο
αδελφός της Ορέστης. Στην Ιφιγένεια εν Αυλίδι, όταν
η νηνεμία δεν επιτρέπει να σαλπάρουν για την Τροία τα πλοία, που βρίσκονται
αγκυροβολημένα στην Αυλίδα, ο Αγαμέμνονας με συμβουλή του μάντη Κάλχα
αναγκάζεται να καλέσει την κόρη του Ιφιγένεια από το Άργος, με τη δικαιολογία
ότι πρόκειται να την παντρέψει με τον Αχιλλέα, και να την θυσιάσει, για να
στείλουν οι θεοί ούριο άνεμο στα πανιά τους.
Στον Ορέστη ο Ορέστης και η Ηλέκτρα καταδικάζονται από
τους Αργείους σε θάνατο, επειδή σκότωσαν τη μητέρα τους. Στις Ικέτιδες oι
μητέρες των Αργείων στρατηγών, που έπεσαν στη Θήβα, ικετεύουν το βασιλιά των
Αθηνών Θησέα να τις βοηθήσει να πάρουν και να θάψουν τους νεκρούς γιους τους.
Στην Ηλέκτρα, που
αρχίζει με το χαιρετισμό «Ω γης παλαιόν Άργος, Ινάχου ροαί», ο Ορέστης και ο
Πυλάδης συναντούν σε μια άθλια καλύβα την Ηλέκτρα, που ζει μια πολύ σκληρή ζωή,
επειδή ο Αίγισθος και η Κλυταιμνήστρα την πάντρεψαν με ένα φτωχό χωρικό.
Ακολουθεί η αναγνώριση των αδελφών, οι οποίοι εκδικούνται τον πατέρα τους
σκοτώνοντας τον Αίγισθο και την Κλυταιμνήστρα και στο τέλος οι Διόσκουροι
ορίζουν ο Πυλάδης να πάρει σύζυγο την Ηλέκτρα και ο Ορέστης να πάει στην Αθήνα,
για να δικαστεί από τον Άρειο Πάγο.
Η τραγωδία του Ευριπίδη Ηρακλής μαινόμενος αρχίζει ως εξής:
«Ο Αμφιτρύων είμαι. Αργείος. Γιος και του Αλκαίου. Απ’ τον Περσέα κρατώ». Ο
Ηρακλής επιστρέφει από τον κάτω κόσμο, όπου είχε πάει να φέρει τον Κέρβερο. Η
Ήρα, ισόβιος εχθρός του Ηρακλή, στέλνει την Ίριδα και τη Λύσσα, που προκαλούν
διασάλευση του λογικού του ήρωα, με αποτέλεσμα να σκοτώσει τη γυναίκα του και
τα παιδιά του, νομίζοντας ότι είναι η γυναίκα και τα παιδιά του εχθρού του
Ευρυσθέα.
Στις Φοίνισσες, τέλος, ο Ευριπίδης αποδίδει την ευγενική
καταγωγή των προγόνων του Οιδίποδα στην Αργείτισσα Ιώ, η οποία μεταμορφωμένη σε
αγελάδα κατέφυγε στην Αίγυπτο εξαιτίας του έρωτα του Δία. Ο τρισέγγονός της
Κάδμος από τη Φοινίκη ήρθε στη Βοιωτία από την Τύρο, όπου είχαν εγκατασταθεί οι
γονείς του. Γιος του Κάδμου και της θεάς Αρμονίας ήταν ο Πολύδωρος, γιος του
Πολύδωρου ο Λάβδακος και γιος του Λάβδακου ο Λάιος, ο πατέρας του Οιδίποδα.
Καμία άλλη ελληνική πόλη δεν
είχε τόση φήμη και τόσες συχνές αναφορές στα κείμενα της ιστορικής περιόδου ως
την αρχαϊκή εποχή, όση το Άργος. Μόνο η Αθήνα το ξεπέρασε κατά την κλασική
περίοδο, όταν η πόλη αυτή αναδείχτηκε σε πνευματικό, πολιτικό και πολιτιστικό
κέντρο της Ελλάδας. Η προνομιακή αναφορά του Άργους στα ομηρικά έπη και στην
αρχαία τραγωδία διαιωνίζει τη φήμη της πόλης μέχρι σήμερα σε όλο τον
πολιτισμένο κόσμο. Γιατί ποιος πολιτισμένος άνθρωπος ανά τους αιώνες δεν έχει
διαβάσει τον Όμηρο και δεν έχει παρακολουθήσει παράσταση αρχαίας τραγωδίας;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου